Hindåsvägen 74 – 517 92 Bollebygd – tfn: 033-28 93 97 – mob: 0733 963 100 – E-post: tassen@sportster.se
![]() |
![]() |
En 1200:a konvertering kan kosta alltifrån ca 15.000 kr och uppåt beroende på vilken motor och önskemål du har. Det finns många olika tekniska tillvägagångsätt och vi behöver därför diskutera alternativen med dig för att kunna erbjuda rätt lösningen till ett bra pris. Ring så får vi prata om det.
Konvertering av 883cc till 1200cc (Sportster 1986-2008)
På dessa årsmodeller kan vi borra upp dina cylindrar (på stressplatta). Kolv väljs beroende på förbränningsrum, ventiler och kammar. Denna åtgärd ger ca 20 HK och närmare 100% ökning av vridet!
På senare årsmodeller från 2009 framåt behövs cylinderbyte istället. De nyare 883:orna blir därför lite dyrare att konvertera. I slutändan handlar det om nästan lika mycket pengar som prisskillnaden till en 1200:a men i gengäld får du en hoj som går många gånger bättre än en original 1200:a.Portning av topp med byte till större ventiler; ger betydligt högre verkningsgrad, piggare respons i hela varvtalsregistret, med sänkt bensinförbrukning som resultat, (sänkt bensinnota betalar kalaset i det långa loppet). Ovanstående arbete rekommenderas varmt för dig som vill pigga upp din HD, oavsett modell och storlek. (Buells toppar är som regel redan fint bearbetade).
Vi kan också byta till lite piggare kammar. Kontakta oss för trimmnings och kostnadsförslag. Tänk också på att höga effektuttag gör att varvtalsregistret (och körbarheten) blir mer begränsad. Det kan t.ex. ge dålig tomgång eller lågvarvs-egenskaper, o.s.v. (vilket snabbt blir tröttsamt vid stadskörning).
Byte av kammar betyder alltid en ändring av kompression med medföljande anpassning av kolvar för att ge riktig utdelning. Därför bör man alltid betrakta dessa moment tillsamman. Vi rekommenderar inte bara enbart kamaxelbyten i sig.
Vi föredrar Andrews kammar.Vi kan också erbjuda många andra märken beroende på trimningsgrad och användningsområde. Hör av dig så hjälper vi dig hitta rätt.
Bestyckning av förgasare fixar vi också självklart, (vid behov kombinerat med bänkkörning).
Insprutningsmodellerna kostar som regel 10.000 mer att optimera då man måste köpa till en box för att mappa om insprutningen på bromsbänk. Vi kör uteslutande med Screaming Eagles Race Tuner (kostar ca 6000 kr). Vi rekommenderar inte Dynojets Power Commander då de inte alls på samma sätt är byggda för HD och inte heller kan styra alla parametrar lika exakt. Produkterna går inte att jämföra, även om prisskillnaden är några tusenlappar.
Med ovanstående ombyggnader får du en märkbart pigg och glad båge som gärna lyfter på framhjulet. Vill du också passa på och dreva om bakhjulsremmen för att sänka motorvarvet lite vid landsvägsfart ordnar vi det, (spar in det i bensin på några tusen mil).
Självklart kan vi också ordna diverse specialbyggen. Kanske du vill pigga upp en gammal 1000cc järnsportster eller sidventilare. Hör av dig så berättar vi mer..